یکشنبه ۲۳ شهریور ۰۴

آزمایش کاربردپذیری و آزمایش بتا (Usability and Beta Testing)

مرجع رسمي مقاله هاي طراحي اپليكيشن اندرويد در مشهد

آزمایش کاربردپذیری و آزمایش بتا (Usability and Beta Testing)

۱۶ بازديد

مرحله ۵ در آزمایش اپلیکیشن تلفن همراه : آزمایش کاربردپذیری و آزمایش بتا (Usability and Beta Testing)
عموم اکثر زمان ها تصور می نمایند که کاربردپذیری و آزمایش بتا یک چیز می‌باشند اما اینطور وجود ندارد و خوب میباشد طراحی اپلیکیشن در مشهد  هر دو را جاری ساختن دهید.

آزمایش کاربردپذیری (Usability Test) : همان طور که در ابتدا گفتیم در‌این سبک آزمایش اپلیکیشن تلفن همراه مشخص و معلوم می‌شود که جنس چقدر برای یوزرها کاربردی میباشد. در واقع به یک جامعه کوچکی از یوزرها پایانی نیاز دارااست تا عیب و ایرادهای کاربردپذیری نرم‌افزار معلوم خواهد شد.
آزمایش بتا (Beta Test) : آزمایش بتا هنگام ساخت مال بر روی مثال اول نرم افزار اجرا می‌گردد. این سبک آزمایش شیوه تعامل یوزرها با نرم افزار را انتخاب می نماید. مثال اول برای یوزرها منتشر میگردد و آن‌گاه از کاربر برخورد مراد میشود. در مرحله سپس ، از این برخورد برای تغییر تحول اپ طبق نیاز استفاده کننده به کار گیری می‌شود.
مرحله ۶ در آزمایش برنامه تلفن همراه : آزمایش کارایی (Performance Testing)
آزمایش سعی برای آزمایش خصوصیت به خصوصیت نرم‌افزار اجرا می‌شود که به تجزیه و آنالیز و استیناف تک تک نرم‌افزار امداد می نماید. این سبک آزمایش نرم‌افزار گوشی همینطور شیوه کارایی اپ را در بعضی مفاد و وضعیت گزینش می نماید. پس معیارهای واقع‌بینانه ای تهیه فرمایید و آن‌گاه نرم افزار را آزمایش فرمایید تا اعتقادوباور نتایج نمایید که بدین معیارها رسیده اند.

در صورتیکه میخواهید تلاش نرم افزار را آزمایش فرمایید مورد ها تحت را رسیدگی نمائید:

استراتژی آزمایش کارایی نرم افزار تلفن همراه یا این که هر دستگاه هوشمند دیگری معمولاً در سه مجموعه ذیل معقول میگردد:

کوشش دستگاه
کارایی سرور / API
کوشش کانال
۱- تلاش دستگاه (Device Performance)
زمانی استفاده کننده آخری اپلیکیشنی را ایفا نماید که نماید باشد یا این که بهتر شغل نکند ممکن میباشد دیگر از آن اپلیکیشن به کار گیری نکند. پس برای اینکه تلاش دستگاه را نظارت فرمایید مفاد پایین را نظارت نمایید:

راه‌اندازی اپلیکیشن
چقدر ارتفاع می‌کشد تا نرم افزار شما آغاز به فعال‌سازی نماید؟ این او‌لین پارامتر عملکردی میباشد که به وسیله استفاده کننده درباره نرم افزار قضاوت می گردد. تحت عنوان یک قاعده سرانگشتی، بعد از ضربه زدن مخاطب بر روی آیکن نرم افزار، برگه اولیه بایستی در پهنا ۱ الی ۲ ثانیه نشانه داده خواهد شد. در حالتی‌که بالا داخل شدن نرم افزار شما بیشتر از این ارتفاع می‌کشد بایستی مجددا آن را آپ تو دیت فرمایید.

مجال به کارگیری از باتری هنگام به کار گیری از نرم افزار
برخی از موبایل ها هنگامی متعددی از آن‌ها به کارگیری میگردد، واحد سنجش متعددی باتری مصرف می نماید و سبب ساز داغ شدن موبایل می‌گردد. در واقع با استعمال بیش تر از حد از منابع، باری بر دوش پردازنده میگذارد و تلفن داغ میگردد که‌این بایستی در اختیار گرفتن گردد.

مصرف خاطر
موقع آزمایش نرم‌افزار گوشی، واحد سنجش مصرف خاطر بوسیله یک اپ بایستی سنجیده شود. با اجرای بعضی خصوصیت های خاص در نرم افزار، واحد سنجش مصرف خاطر نیز ارتقاء مییابد. برای مثال، در نرم‌افزار های اندروید وقتی که نوتیفیکیشنی روی شیت موبایل ظواهر می‌گردد، مصرف خاطر ارتقا مییابد.

در برخی موردها، مشاهده گردیده است که به کار گیری از خاطر به وسیله تک تک سیستم استدلال تنها ۱۴٪ میباشد، ولی یک اپ نو ۱۱٪ مصرف می نماید. براین اساس، پیش از نشر اپلیکیشن در دنیای حقیقی و واقعی یا این که ارائه دادن به مشتری، بایستی این عامل ها را در اختیار گرفتن فرمایید.

تنوع hardware / اپ
یعنی اینکه بایستی اپلیکیشن را در دستگاه های متفاوت آزمایش فرمایید زیرا ممکن میباشد اپ در یک دستگاه به راحتی عمل نماید ولی در دستگاه دیگر اینطوری نباشد. به همین ترتیب، اپ می بایست با RAM و ویژگی ها پردازنده های متفاوت مانند ۱ گیگابایت یا این که ۲ گیگابایت آزمایش خواهد شد.

به کار گیری با اپ های دیگر
هنگامی اپلیکیشنی که گزینه آزمایش واقع گردیده به صورت برابر با نرم‌افزار های دیگر در اکنون اعمال میباشد، نباید هیچ تداخلی وجود داشته باشد.

باقی ماندن اجرای اپلیکیشن های قبل در بگراند
هنگامی پیش از اجرای نرم افزار، اپلیکیشن دیگری از پیشین انجام گردیده بود بایستی در بگراند بماند و مجدد با به عبارتی داده ها قابل انجام باشد و داده های آن از در میان نرود. در حالتی که این نمایش به صدق در دست گرفتن نشود، اطلاعات از دست میروند و هربار می بایست هنگام بازیابی نرم‌افزار قبل، اطلاعات را از آغاز وارد نمائید.

۲- همت سرور / API
زمانی اپ از روش API با سرور رابطه برقرار می نماید، فرصت پاسخگویی برای ایفا همت حیاتی می گردد. برای اینکه تلاش سرور API را پژوهش نمائید مفاد ذیل را بررسی نمایید:

مدیر اطلاعات
این نرم افزار می بایست داده هایی را که از سرور ارسال می توان به طور کارآمد مدیر نماید. هنگام دانلود اطلاعات نباید مجال متعددی صرف گردد. داده برخی از نرم‌افزار ها، در فرمت مشخصی ارسال میگردند. براین اساس پیش از اکران آن در اپلیکیشن، می بایست به فرمت مربوطه تبدیل شوند. در‌این روند ، اپلیکیشن ها بعضی اوقات کندتر و مجال جواب وقتگیر خیس می‌شوند و این زمینه بایستی در اختیار گرفتن خواهد شد.

تماسهای API ساخت و ساز گردیده از نرم‌افزار
تعداد تماس از نرم‌افزار ذیل آزمایش با سرور ایجاد گردیده از نرم‌افزار بایستی کمتر باشد. در بعضا مورد ها ، یکسری تماس API برای تلاش یکسانی ایفا میگردد. برای تلاش خوب، این عمل بایستی با تعداد تماس کمتری صورت پذیرد.

مدیر فرصت خاموشی سرور
به هر دلیلی در شرایطی‌که سرور از عمل افتاده یا این که غیرقابل دسترسی باشد، نرم افزار بایستی در دسترس باشد و از شغل نیفتد.

راهکار اولیه: می قدرت اطلاعات را در مقر داده محلی ذخیره کرد و در آن مجال می قدرت داده های ذخیره گردیده در مقر داده محلی را به یوزرها آرم اعطا کرد.
چاره دوم: می اقتدار سرورهای مقر داده failover باشند، یعنی در‌صورتی‌که یک کدام از سرورها حاد میباشد یا این که در مرحله تعمیر و محافظت جای دارد، سرور پشتوانه بایستی برای سوئیچ در دسترس باشد. سرور failover / حمایت کننده گیری بایستی هماهنگی دائمی با سرور مهم داشته باشد.
۳- سعی کانال
کارایی نرم افزار در کانال های متفاوت و خصوصیت های کانال بایستی اندازه گیری خواهد شد. برای همت کانال ، موردها پایین را نظارت خواهید کرد.

پارامتر Jitters کانال :
وقتی که در اخذ داده ها در کانال تأخیری وجود داراست، پارامتری با تیتر jitters مطرح می گردد. این یک خلل در کانال های فارغ از اتصال یا این که کانال های سوئیچینگ بسته ای (Packet Switching) میباشد. با توزیع داده ها در بسته ها ، بسته ها می‌توانند با مسیری متعدد از فرستنده به گیرنده طی شوند. وقتی که اطلاعات به جای متبوع می رسند، از آنچه در بالا ارسال گردیده بود ، ترکیب می گردند. راجع‌به Jitters ، نرم افزار بایستی بضاعت و توان مدیر آن را داشته باشد.

شما بایستی اعلان های مطلوب را برای ارسال دوباره درخواست به مخاطب آخری علامت دهید یا این که درانتظار بمانید تا سیستم مجدد جواب دهد.

حیف کردن بسته :
در شکل از در بین رفتن بی نقص بسته، نرم افزار بایستی بتواند درخواست داده ها را مجدد ارسال نماید یا این که بایستی هشدارها را مبنی بر آن تولید نماید. در شرایطی که اطلاعات بی نقص نباشد و داده ها آن از دربین رفته باشد، مخاطب نمی تواند داده ها اکران داده گردیده در نرم افزار را شعور نماید. این قضیه می‌تواند برای استفاده کننده جذاب نباشد. بدین ترتیب ، خوب میباشد در‌این‌حالت‌ پیام قابل قبولی به استفاده کننده اکران داده خواهد شد تا مجدد آزمون نماید.

سرعت کانال :
نرم افزار بایستی در کانال های گوناگون با سرعت های متغیر سنجیده شود. خواسته کانال های ۲.۵G ،۳G و ۴G است. همینطور خوی نرم‌افزار می بایست در اختیار گرفتن گردد. به خصوص زمانی که مخاطب از کانال وای فای به کانال داده موبایل متصل میشود و بالعکس.

برای مثال، ممکن میباشد در هنگام تغییر تحول کانال تلفن از ۴G به وای فای نرم افزار مبتلا اختلال خواهد شد و برای اتصال به کانال مجدد نیاز به فعال‌سازی دوباره اپلیکیشن داشته باشد.

عیب یابی تلاش نرم‌افزار های موبایل :
بعد از کشف مشکلاتی که موقع جاری ساختن دادن آزمایش کارایی جاری ساختن دادید فرصت ردیابی و اصلاح آن ها فرا رسیده میباشد.

اختلال ۱- تأخیر یا این که جواب کندی نرم‌افزار تلفن همراه (انگیزه این تأخیر ممکن میباشد RAM ، Cache و … باشد. شما بایستی فرایندهای غیرضروری را از میان ببرید یا این که یاد نهفته را تمیز نمایید. عیب یابی خلل اتصال ممکن میباشد برخی از ایرادات ساخت کننده تأخیر را برطرف نماید.)
ایراد ۲- فعال‌سازی دوباره نرم‌افزار، قفل کردن، عدم پاسخگویی
ممکن میباشد به وسیله برخی از فرایند تحت برطرف گردد:
سئو کدهای اپلیکیشن
نرم‌افزار بایستی آپدیت خواهد شد.
بازیابی اتوماتیک
رئیس RAM یا این که در بعضا موردها ROM هنگام استعمال از کارت های فرنگی
نظافت کردن جدا کننده کش
به تأیید رساندن اپ فعالیت با بقیه اپ های فرد ثالث و API ها
نقشه برداری از نرم افزار گوشی با اعتنا به دستگاه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.