یکشنبه ۲۳ شهریور ۰۴

چطور باید K-factor را برای یک اپلیکیشن محاسبه کرد؟

مرجع رسمي مقاله هاي طراحي اپليكيشن اندرويد در مشهد

چطور باید K-factor را برای یک اپلیکیشن محاسبه کرد؟

۱۹ بازديد
یک کدام از باورهای رایج در بازاریابی موبایلی، ارتباط قطعی میان نصب‌های ارگانیک و نصب‌های غیرارگانیک یک برنامه می‌باشد. تجربه ثابت کرده است که هرچه ترافیک غیر ارگانیک بیشتر باشد، ترافیک ارگانیک بهتر خواهد شد؛ به این ترتیب، صرف هزینه برای بازاریابی اپ نه صرفا به جذب ترافیک غیرارگانیک منجر می شود، بلکه منجر افزایش میزان نصب ارگانیک نرم‌افزار طراحی اپلیکیشن در مشهد شما نیز گردد. ارتباط فی مابین نصب ارگانیک و غیر ارگانیک در دنیای بازاریابی، ضریب K یا K-factor نامیده می‌گردد. در این پست، قصد داریم درباره مضمون‌ k-factor در بازاریابی نرم‌افزار سخن کنیم و ارتباط نصب ارگانیک و غیر ارگانیک را آیتم رسیدگی قرار دهیم.



K-factor چیست؟


K-factor در بازاریابی برای تعریف و تمجید ترازو پتانسیل یک نرم‌افزار برای توزیع‌پذیری و وایرال شدن در میان مخاطبانش استفاده میشود؛ این توزیع‌پذیری قادر است از طریق لینک‌های ارجاع‌دهنده به نرم‌افزار یا به صورت پنهان و از طریق بازاریابی دهان به دهان رخداد بیفتد.

این اصطلاح از لغتی در انگلیسی که به معنای واگیر بودن و سرایت‌پذیری می‌باشد گرفته گردیده‌است، و شما به‌عنوان ترکیبی از میزان گسترش اپ در میان کاربران جدید به وسیله دعوت کاربران فعلی، و ترازو تاثیری که هر دعوت داراست (یعنی معیار نرخ تبدیل هر دعوت) می توانید به آن نگاه نمائید.

درواقع درصورتی که ضریب k برای اپلیکیشن شما بالا باشد، به این معنی هست که صحبت‎های نه از اپ شما بین کاربرانتان جاری هست.



چطور می بایست K-factor را برای یک اپ محاسبه کرد؟
اگرچه فرمول‌های یه خرده برای K-factor توصیه گردیده‌است، اما رایج‌ترین آن k=i*c هست.

i: تعداد دعوت‌های ارسال ‌شده توسط هر استفاده کننده؛ مثلا چنانچه هر استفاده کننده جدید ۵ نفر از دوستانش را به به کار گیری ار برنامه دعوت کند، i=5 خواهد بود.

c: میزان تبدیل هر دعوت؛ مثلا در صورتی‌که از هر ۵ دعوت یکی از به کاربر جدید تبدیل گردد، براین اساس c=0.2 خواهد بود.

این دو را در هم ضرب نمایید، بنابراین K-factor برابر خواهد بود با: i*c یا ۱=۰.۲*۵

اجازه بدهید با یک مثال کمی بیشتر به تشریح این فرمول بپردازیم:

فرض کنید که یک برنامه دوست‌یابی دارید و تصمیم گرفته‌اید تا کاربران وفادارتان را تشویق نمایید که در قبال تخفیف ۱۰ درصدی روی اشتراک ماهانه‌شان، دوستانشان را به استعمال از اپ دعوت کنند. فرض نمائید که هر مخاطب به طور معدل ۱ دوست را دعوت کند (i=1) و در هر ۳ دعوت، یکی از آنها به استفاده کننده برنامه تبدیل می گردد (c=0.33) درنتیجه k=1*0.33=0.33

با فرض این که تمامی چیز خوب پیش برود، در صورتیکه اپلیکیشن دوست‌یابی شما در ابتدا ۱۰۰ استفاده کننده فعال داشته، این عدد به زودی به ۱۳۳ و آن‌گاه ۱۷۸ و .. خواهد رسید. بر طبق این مدل، بعداز گذشت ۳۳ چرخه از این دعوت‌ها، تعداد کاربران فعال اپ شما از ۱ میلیون نفر فراتر خواهد رفت، که عدد نه به حیث می‌رسد!


با این حالا در دنیای حقیقی و واقعی همه چیز آنقدر سهل و آسان نیست و بعضی وقت ها به‌دست آوردن یک مقدار حقیقی و واقعی برای K-factor می تواند بحران‌برانگیز باشد؛ چون ممکن هست به سختی بتوان مشخص و معلوم کرد که دقیقا چرا یک کاربر ارگانیک اپلیکیشن شما‌را نصب کرده است!

همانگونه که میدانید بازاریابی دهان به دهان یک رخداد بسیار عالی است اما نظارت آن سخت می‌باشد. علاوه بر این، کلیه‌ی اپلیکیشن‌ها از لینک‌های ارجاع استفاده نمی‌کنند، و مجموع کاربران هم از لینک‌های ارجاع پیشنهاد شده، برای دعوت دوستانشان به کار گیری نخواهند کرد. با این اینک از K-factor برای کمپین‌های جذب مخاطب تازه خود استفاده نمائید، چون شعور اینکه کابران ارگانیک از کجا وارد اپ شده‌اند را برایتان راحت‌تر می‌کند.

بیایید فرض کنیم که برنامه دوست‌یابی شما در یک حیطه‌ی خاصی هیچ نصب ارگانیکی در طول روز ندارد اما شما همچنان پیش می‌روید و اقدام به خرید ۱۰۰۰۰ مخاطب نو می‌کنید (اینجا منظور از خرید استفاده کننده، پرداخت هزینه برای کمپین‌های جذب کابر نو است) و بعداز یه بعدازظهر وقتی مشخص و معلوم متوجه میشوید که تعداد کاربران نرم‌افزار شما به ۱۲۰۰۰ کاربر افزایش داشته هست؛ این بدین مضمون‌ هست که ۲۰۰۰ کاربر جدید نتیجه‌ی غیرمستقیم اجرای کمپین‌های جذب مخاطب تازه هست و K-factor در اینجا ۱.۲ می باشد.

با این حالا به لحاظ می‌رسد که در میان K-factor با ترازو رشد نصب ارگانیک یک رابطه‌ی مشخصی وجود ندارد و اگرچه این دو مفهوم تا حدی باهم هم‌پوشانی دارند، اما دقیقا یکسان نیستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.